Arrakis ponownie staje się areną walk o przetrwanie i władzę, a jego bezkresne pustynie wzywają śmiałków. „Dune: Awakening”, długo wyczekiwana gra MMO z elementami survivalu od studia Funcom, oficjalnie zadebiutowała na platformie PC 10 czerwca 2025 roku, a dla posiadaczy edycji Deluxe i Ultimate wczesny dostęp rozpoczął się już 5 czerwca. Pierwsi gracze rzucili się w wir intryg i walk o przyprawę, a wstępne dane ze Steam wskazują na gigantyczny sukces. Prawdę mówiąc... niespodziewałem się takowego!
*Moja misja: przeżyć.
Moje narzędzia: laser, plecak i nadzieja, że Sandworm dziś śpi.
W „Dune: Awakening” Funcom zabiera nas w podróż do alternatywnej wersji uniwersum Franka Herberta. Co by się stało, gdyby Lady Jessica posłuchała rozkazów Bene Gesserit i urodziła córkę, a Paul Atreides nigdy nie ujrzał światła dziennego? Ta intrygująca zmiana fabularna otwiera drzwi do zupełnie nowych ścieżek narracyjnych, jednocześnie zachowując esencję ikonicznego świata Diuny. Gracze wcielają się w bezimiennych "Śpiochów", którzy muszą przetrwać na nieprzyjaznej planecie i odkryć tajemnicę zniknięcia Fremenów. To świeże podejście do znanej historii pozwala zarówno fanom, jak i nowym przybyszom zanurzyć się w piaszczystych ostępach Arrakis. Sprytne wymknięcie się twórców z fabularnej pułapki zaowocowało sukcesem gry.
„Dune: Awakening” łączy elementy gier survivalowych z rozległym, trwałym światem MMO. Gracze muszą nieustannie dbać o zapasy wody, szukać schronienia przed zabójczymi burzami koryolisowymi i uważać na przerażające Sandworms-y, które przemierzają pustynię. Tworzenie ornithopterów, budowa baz i eksploracja dynamicznie zmieniających się krajobrazów Arrakis to chleb powszedni każdego aspirującego władcy pustyni. System polityki międzyklanowej i możliwość interakcji z setkami innych graczy dodają warstwę społeczną, która jest kluczowa dla przetrwania i wspinania się po drabinie władzy. Burze piaskowe nie tylko stanowią zagrożenie, ale także regularnie zmieniają mapę, ujawniając nowe lokacje i złoża przyprawy, co gwarantuje nieustanną eksplorację.
Premiera „Dune: Awakening” na PC to prawdziwy triumf. Według danych ze SteamDB, gra odnotowała imponujące wyniki, osiągając szczyt ponad 175 000 jednocześnie grających użytkowników. Szacunki sprzedaży, bazując na analizie kilku źródeł (VG Insights, Gamalytic, PlayTracker), wskazują na około 788 000 sprzedanych kopii na PC do 15 czerwca (siwy dym!). Funcom wyraża swoje zaskoczenie i wdzięczność za tak ciepłe przyjęcie, co tylko potwierdza ogromny apetyt graczy na wysokiej jakości produkcje osadzone w uniwersum Diuny. To wynik, który pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość tytułu, obiecując dalszy rozwój i wsparcie.
*
*Widoki zapierają dech w piersiach. Podobnie jak brak paliwa gdzieś w środku pustyni
Funcom nie zamierza spoczywać na laurach. Studio planuje regularne aktualizacje i nową zawartość w formie opcjonalnych DLC. W ramach Przepustki Sezonowej zapowiedziano już cztery rozszerzenia na lata 2025-2026: „Wildlife of Arrakis” (premiera 10 czerwca 2025), „Lost Harvest” (październik-grudzień 2025), „Raiders of the Broken Lands” (styczeń-marzec 2026) oraz „The Water Wars” (kwiecień-czerwiec 2026). Niestety, gracze konsolowi muszą uzbroić się w cierpliwość – wydania na PlayStation 5 i Xbox Series X/S są planowane dopiero na rok 2026. Mimo to, sukces wersji PC z pewnością napawa optymizmem w oczekiwaniu na dalsze podboje Arrakis na innych platformach.
*To akurat napisał Rojson
Diuna: Przebudzenie to ambitny projekt, który wydaje się podążać "Złotym Szlakiem" do sukcesu. Czy i Wy dacie się porwać na piaszczyste wydmy Arrakis? Czy Paul Atreides faktycznie był jedyną nadzieją na przetrwanie ludzkości?
Ishamael
P.s.: Nie no, siwy dym, poeta ze mnie, że ho ho!
P.s.2: Wyróżnione cytaty pochodzą z recenzji graczy umieszczonych na Steamie