„Dragon Age” to monumentalna seria fantasy-RPG stworzona przez BioWare, rozciągająca się na kilka gier głównych oraz dodatków, która przez wielu fanów i krytyków uważana jest za jedno z najważniejszych dzieł we współczesnym gatunku gier fabularnych.
Fabuła toczy się na kontynencie Thedas, gdzie ludzie, elfy, krasnoludy i Qunari stawiają czoła pradawnej pladze potworów, boskim intrygom i zabójczym konfliktom magii z templariuszami…
W „Dragon Age: Origins” wyruszasz jako rekrut Szarych Strażników, by powstrzymać piątą plagę Pomiotów. W „Dragon Age II” losy Hawke’a w Kirkwall splatają się z konfliktami wewnętrznymi regionu. „Dragon Age: Inquisition” stawia cię wobec gigantycznego zagrożenia – rozszczepionej Zasłony między światami. Wreszcie „Dragon Age: The Veilguard” podejmujesz misję jako Rook, by powstrzymać przebudzenie boskich istot i uratować Thedas.
W uniwersum "Dragon Age" oprócz gier pojawiła się także seria powieści i zbiorów opowiadań, które pogłębiają historię krainy Thedas, zaznajamiając czytelnika z wątkami i postaciami często pojawiającymi się w grach. Na przykład powieść "Dragon Age: The Stolen Throne" (2009, autor David Gaider) opowiada o wczesnych latach królestwa Ferelden i rebelii przeciw Orlais, stanowiąc prequel do wydarzeń z gry „Origins”.
Kolejna powieść, "Dragon Age: The Calling", także dotyczy Szarych Strażników i odbywa się w świecie sprzed gry „Origins”. Z kolei książka "Dragon Age: Asunder" przygląda się z kolei korzeniom konfliktu magów i templariuszy - czyli jednego z najważniejszych motywów w serii.
Dla fanów bardziej epickiej historii powstała też powieść "Dragon Age: The Masked Empire" (2014, autor Patrick Weekes), która opisuje intrygi w Imperium Orlais, wachlarz politycznych machinacji i ich implikacje dla fabuły gry „Inquisition”. Wreszcie, zbiór opowiadań "Dragon Age: Tevinter Nights" (2020) składa się z kilkunastu krótszych historii autorstwa twórców z zespołu BioWare, osadzonych w różnych momentach historii Thedas i pozwalających spojrzeć na świat gry z różnych perspektyw.
Seria zyskała uznanie dzięki dogłębnej mitologii, skomplikowanym postaciom, moralnym wyborom i światu tak bogatemu jak dzieła Tolkiena. To opowieść nie tylko o walce dobra ze złem, lecz także o odpowiedzialności, sile przyjaźni, zdradzie, poświęceniu i cieniach przeznaczenia.
Bann Konobar - Dumny i zdradliwy władca Wysokoża, który, według legend, doprowadził do powstania Flemeth – wiedźmy z Głuszy.
Eleni Zinovia - Prorokini z Imperium Tevinter, uwięziona w kamiennym posągu za przepowiadanie upadku rodu Valeriusa; jej wizje i przesłania przetrwały wieki, stając się wiecznym ostrzeżeniem dla magów i władców.
Jezioro Kalenhad - tajemnicze miejsce pełne legend, magii i historii, z Wieżą Kręgu Magów i miasteczkiem Redcliffe nad brzegiem.
Kalenhad Theirin - legendarny pierwszy król Fereldenu, bohater narodowy i założyciel dynastii Theirin, którego życie pełne heroizmu, intryg i magii ukształtowało historię królestwa.
Magia w Thedas - źródła, szkoły, rytuały, instytucje i legendy, które kształtują potęgę i kontrowersje magii w Thedas.
Szara Straż w Głuszy Korcari - Plany powrotu [ANALIZA] - Głuszę Korcari jako dawny bastion Tevinteru i możliwa historyczną siedziba Szarej Straży w Fereldenie. Analiza historii oraz planów powrotu Duncana.
Wieża Ishal - dawna tevinterska warownia w Ostagarze, niegdyś strzegąca granic przed Chasyndami. W czasie bitwy z Plagą stała się miejscem kluczowych wydarzeń, które przesądziły o losie Fereldenu.