19 maja 2025

Heroes of Might and Magic: Olden Era - Co wiemy? Data premiery, rozgrywka...

Zbliża się premiera Heroes of Might & Magic: Olden Era – duchowego następcy HoMM III. Nowe frakcje, klasyczna rozgrywka i nostalgia w czystej postaci!

Powrót legendy? „Heroes of Might and Magic: Olden Era” nadciąga we wczesnym dostępie

 

Są tytuły, które nie wymagają przedstawiania. Heroes of Might and Magic III to jedna z takich gier – ikona lat 90., wspomnienie dzieciństwa, wspólnego grania z rodzeństwem po szkole i zarwanych nocy nad mapą Jebus Cross. Gdy pojawiła się informacja o Olden Era, projekcie silnie inspirowanym „trójką”, moje serce zabiło szybciej. Ale… jak to zwykle bywa z nostalgią – radość miesza się z ostrożnością.

 

*Jeśli mam Ci podać definicje mieszanych uczuć? Oto ona...

 

Na podstawie udostępnionych materiałów wideo i wczesnych testów udostępnionych wybranym twórcom, widać wyraźnie, że Olden Era to duchowy spadkobierca HoMM III – styl rozgrywki, widok izometryczny, eksploracja mapy przygody, turowe bitwy i zarządzanie zamkami są praktycznie żywcem wyjęte z klasyki. Z jednej strony to piękne, bo dostajemy coś znajomego i bezpiecznego. Z drugiej – grafika wydaje się zbyt cukierkowa, nieco przypominająca mobilne produkcje, co dla takich ortodoksów jak ja, wychowanych na pikselowym klimacie Erathii, może być trudne do przełknięcia. Spotkałem się już w sieci z opiniami, że marudzimy, że nie doceniamy – ale hej, to właśnie z miłości do tej serii mamy oczekiwania.

 

Powrót do korzeni – z nową mapą przed sobą

Heroes of Might and Magic: Olden Era przenosi nas ponownie do ukochanego uniwersum Erathii, ale tym razem akcja toczy się na kontynencie Jadame – miejscu dotąd tylko wspomnianym w fabule serii, a nigdy naprawdę odkrytym. To świeże terytorium na mapie Enroth, tętniące życiem, pełne tajemnic, niebezpieczeństw i magicznych miejsc do odkrycia. Świat, bohaterowie i frakcje to hołd dla klasyki, ale z odważnym spojrzeniem w przyszłość – miks dobrze znanych motywów i nowych interpretacji. Weterani poczują znajomy klimat od pierwszych minut, a nowi gracze dostaną szansę zanurzyć się w jednym z najbardziej legendarnych światów fantasy, jakie stworzyły gry komputerowe.

 

Co nowego?

Choć Olden Era mocno bazuje na schematach z HoMM III, to nie zabrakło kilku nowości. Warto wspomnieć o zmodernizowanym systemie generowania map (tak, wraca klasyczny Jebus Cross!), bardziej rozbudowanych opcjach multiplayera oraz elastycznej strukturze kampanii. Twórcy zapowiadają także ulepszony balans jednostek, nowe mechaniki w zamkach i elementy RPG – chociaż nie wszystko będzie dostępne od razu. Z tego co udało mi się zauważyć, będziemy mieli do czynienia z trójpoziomowym ulepszaniem jednostek (jak dla mnie, bomba).

 

Kto za tym stoi?

Za Heroes of Might and Magic: Olden Era odpowiada studio Unfrozen, znane z gry Iratus: Lord of the Dead. Studio zostało założone w 2016 roku przez doświadczonych twórców z branży gier, którzy wcześniej pracowali nad takimi tytułami jak Disciples czy Pathologic 2. Unfrozen specjalizuje się w tworzeniu gier łączących elementy strategii, taktyki i RPG, skierowanych do graczy poszukujących głębokiej i wymagającej rozgrywki.

 

W przypadku Olden Era, Unfrozen postawiło sobie za cel oddanie hołdu klasycznym odsłonom serii, szczególnie Heroes III, jednocześnie wprowadzając nowe mechaniki i odświeżoną oprawę graficzną. Współpraca z Ubisoftem, właścicielem marki, rozpoczęła się po przedstawieniu wczesnej wersji gry, co zaowocowało wsparciem wydawniczym i pozwoliło na dalszy rozwój projektu.

Zespół Unfrozen, składający się z pasjonatów serii Heroes, dąży do stworzenia gry, która zadowoli zarówno weteranów, jak i nowych graczy, oferując rozbudowaną strategię, różnorodne frakcje i bogaty świat do eksploracji.

 

Wczesny dostęp i plany rozwoju

Premiera we wczesnym dostępie planowana jest na drugi kwartał 2025 roku, ale dokładna data nie została jeszcze ogłoszona. Cena gry także pozostaje nieznana – deweloperzy obiecują, że ujawnią ją bliżej premiery i że będzie ona „uczciwa” jak na standardy Early Access.

 

Dlaczego wczesny dostęp? Twórcy tłumaczą to chęcią zaangażowania społeczności w proces tworzenia:

Uważamy wczesny dostęp za świetne narzędzie umożliwiające prezentację gry społeczności i udoskonalenie dzięki temu pewnych technicznych szczegółów oraz mechanik.

 

Planowany czas trwania Early Access to około rok. W tym czasie zespół chce dopracować grafikę, dodać nowe mechaniki i przygotować grę do pełnoprawnej premiery.

Pełna wersja gry będzie zawierać dodatkowe elementy, ulepszone mechaniki, poprawioną grafikę oraz będzie ogólnie bardziej dopracowana.

 

Czy warto czekać?

Zdecydowanie tak – Olden Era może nie będzie graficznym objawieniem, ale jeśli gameplay dostarczy choć ułamek emocji, jakie towarzyszyły nam przy HoMM III, to i tak będzie warto. Niech to będzie tytuł, który nie tylko przywoła wspomnienia, ale też pokaże, że klasyka wciąż ma siłę.

 

PS. Ależ bym pośmigał Crag Hackiem...

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Powrót legendy? „Heroes of Might and Magic: Olden Era” nadciąga we wczesnym dostępie Są tytuły, które nie wymagają przedstawiania. Heroes of Might and Magic III
Tak taniego Wiedźmina jeszcze nie było!  Jeśli należysz do tej garstki wybrańców, która przez niemal dekadę opierała się zakupowi Wiedźmina 3, to... gratulacje. Twoja cierpliwość
PYRKON 2025 - Co Wiemy? Festiwal Fantastyki Pyrkon 2025 zapowiada się jako jedno z najbardziej epickich wydarzeń tego roku. Od 13 do 15 czerwca Poznań

ODWIEDŹ NAS: