19 maja 2025

Heroes of Might and Magic: Olden Era - Co wiemy? Data premiery, rozgrywka...

Zbliża się premiera Heroes of Might & Magic: Olden Era – duchowego następcy HoMM III. Nowe frakcje, klasyczna rozgrywka i nostalgia w czystej postaci!

Powrót legendy? „Heroes of Might and Magic: Olden Era” nadciąga we wczesnym dostępie

 

Są tytuły, które nie wymagają przedstawiania. Heroes of Might and Magic III to jedna z takich gier – ikona lat 90., wspomnienie dzieciństwa, wspólnego grania z rodzeństwem po szkole i zarwanych nocy nad mapą Jebus Cross. Gdy pojawiła się informacja o Olden Era, projekcie silnie inspirowanym „trójką”, moje serce zabiło szybciej. Ale… jak to zwykle bywa z nostalgią – radość miesza się z ostrożnością.

 

*Jeśli mam Ci podać definicje mieszanych uczuć? Oto ona...

 

Na podstawie udostępnionych materiałów wideo i wczesnych testów udostępnionych wybranym twórcom, widać wyraźnie, że Olden Era to duchowy spadkobierca HoMM III – styl rozgrywki, widok izometryczny, eksploracja mapy przygody, turowe bitwy i zarządzanie zamkami są praktycznie żywcem wyjęte z klasyki. Z jednej strony to piękne, bo dostajemy coś znajomego i bezpiecznego. Z drugiej – grafika wydaje się zbyt cukierkowa, nieco przypominająca mobilne produkcje, co dla takich ortodoksów jak ja, wychowanych na pikselowym klimacie Erathii, może być trudne do przełknięcia. Spotkałem się już w sieci z opiniami, że marudzimy, że nie doceniamy – ale hej, to właśnie z miłości do tej serii mamy oczekiwania.

 

Powrót do korzeni – z nową mapą przed sobą

Heroes of Might and Magic: Olden Era przenosi nas ponownie do ukochanego uniwersum Erathii, ale tym razem akcja toczy się na kontynencie Jadame – miejscu dotąd tylko wspomnianym w fabule serii, a nigdy naprawdę odkrytym. To świeże terytorium na mapie Enroth, tętniące życiem, pełne tajemnic, niebezpieczeństw i magicznych miejsc do odkrycia. Świat, bohaterowie i frakcje to hołd dla klasyki, ale z odważnym spojrzeniem w przyszłość – miks dobrze znanych motywów i nowych interpretacji. Weterani poczują znajomy klimat od pierwszych minut, a nowi gracze dostaną szansę zanurzyć się w jednym z najbardziej legendarnych światów fantasy, jakie stworzyły gry komputerowe.

 

Co nowego?

Choć Olden Era mocno bazuje na schematach z HoMM III, to nie zabrakło kilku nowości. Warto wspomnieć o zmodernizowanym systemie generowania map (tak, wraca klasyczny Jebus Cross!), bardziej rozbudowanych opcjach multiplayera oraz elastycznej strukturze kampanii. Twórcy zapowiadają także ulepszony balans jednostek, nowe mechaniki w zamkach i elementy RPG – chociaż nie wszystko będzie dostępne od razu. Z tego co udało mi się zauważyć, będziemy mieli do czynienia z trójpoziomowym ulepszaniem jednostek (jak dla mnie, bomba).

 

Kto za tym stoi?

Za Heroes of Might and Magic: Olden Era odpowiada studio Unfrozen, znane z gry Iratus: Lord of the Dead. Studio zostało założone w 2016 roku przez doświadczonych twórców z branży gier, którzy wcześniej pracowali nad takimi tytułami jak Disciples czy Pathologic 2. Unfrozen specjalizuje się w tworzeniu gier łączących elementy strategii, taktyki i RPG, skierowanych do graczy poszukujących głębokiej i wymagającej rozgrywki.

 

W przypadku Olden Era, Unfrozen postawiło sobie za cel oddanie hołdu klasycznym odsłonom serii, szczególnie Heroes III, jednocześnie wprowadzając nowe mechaniki i odświeżoną oprawę graficzną. Współpraca z Ubisoftem, właścicielem marki, rozpoczęła się po przedstawieniu wczesnej wersji gry, co zaowocowało wsparciem wydawniczym i pozwoliło na dalszy rozwój projektu.

Zespół Unfrozen, składający się z pasjonatów serii Heroes, dąży do stworzenia gry, która zadowoli zarówno weteranów, jak i nowych graczy, oferując rozbudowaną strategię, różnorodne frakcje i bogaty świat do eksploracji.

 

Wczesny dostęp i plany rozwoju

Premiera we wczesnym dostępie planowana jest na drugi kwartał 2025 roku, ale dokładna data nie została jeszcze ogłoszona. Cena gry także pozostaje nieznana – deweloperzy obiecują, że ujawnią ją bliżej premiery i że będzie ona „uczciwa” jak na standardy Early Access.

 

Dlaczego wczesny dostęp? Twórcy tłumaczą to chęcią zaangażowania społeczności w proces tworzenia:

Uważamy wczesny dostęp za świetne narzędzie umożliwiające prezentację gry społeczności i udoskonalenie dzięki temu pewnych technicznych szczegółów oraz mechanik.

 

Planowany czas trwania Early Access to około rok. W tym czasie zespół chce dopracować grafikę, dodać nowe mechaniki i przygotować grę do pełnoprawnej premiery.

Pełna wersja gry będzie zawierać dodatkowe elementy, ulepszone mechaniki, poprawioną grafikę oraz będzie ogólnie bardziej dopracowana.

 

Czy warto czekać?

Zdecydowanie tak – Olden Era może nie będzie graficznym objawieniem, ale jeśli gameplay dostarczy choć ułamek emocji, jakie towarzyszyły nam przy HoMM III, to i tak będzie warto. Niech to będzie tytuł, który nie tylko przywoła wspomnienia, ale też pokaże, że klasyka wciąż ma siłę.

 

PS. Ależ bym pośmigał Crag Hackiem...

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Recenzja Nowego „Supermana” Wyciekła Przed Czasem. Warner w Opałach Na kilka dni przed zniesieniem embarga medialnego do sieci trafiła recenzja nowego filmu „Superman” w reżyserii
Czasem trzeba poczekać, by wrócić do krainy, która zostawiła w duszy ognisty ślad. Zdarza mi się, jako zaprzysięgłemu fantaście, obejrzeć coś, co z pozoru wygląda
Nie jest tajemnicą, że mam słabość do gier RPG. Zwłaszcza tych z domieszką taktyki – aktywna pauza, planowanie działań całej drużyny, świadome podejmowanie decyzji w

ODWIEDŹ NAS: